Zumba, Crossfit och andra roliga träningsformer

Vi vet alla hur svårt det kan vara att ta tag i träningen. Det känns helt enkelt inte lockande att gå upp tidigt för att hinna med en löprunda innan jobbet. Men det finns mängder av träningsformer som kan vara roliga och inspirerande, det gäller bara att hitta rätt träning för just dig. Zumba är exempelvis en träningsform som blivit otroligt populärt under de senaste åren. Kort sagt kan man säga att Zumba är en dansbaserad träning där en träningsledare står på scen och dansar. Man lär sig enkla steg först och jobbar därefter på allteftersom med nya och mer avancerade steg. Till slut kan man dansa till olika låtar, något brukar vara otroligt roligt och samtidigt jobbigt.

Att kunna svettas medan man utför något som känns som en lek är perfekt enligt många. Då behöver det inte kännas som ett tråkigt träningspass utan mer som en härlig aktivitet. Zumba är en träningsform som de flesta större gym brukar erbjuda. Då kan man boka in sig på ett pass olika dagar i veckan.

Crossfit – hårdintensiv träning

För dig som lockas mer av intensiv och styrkeinriktad träning kan Crossfit vara något att föredra. Crossfit kommer ursprungligen från USA men finns idag över hela världen. Vad som kännetecknar den här träningsformen är dess fokus på bred fysik. Här riktar man in sig på träningspass som får med både kondition, tyngdlyftning och gymnastik. Med andra ord kompletta träningspass för hela kroppen. Man tränar för att få bättre uthållighet, flexibilitet, styrka och balans. Även smidighet, hastighet och koordination är fokuspunkter inom träningen. Crossfit görs med fördel utomhus och det är inte ovanligt att man använder såväl varandra som redskap men också stora traktordäck, rep och liknande.

Styrketräning

Styrketräning har varit populärt i många år men fått ett rejält uppsving under senare år. Det finns många fördelar med att skaffa ett gymkort eftersom du då enkelt kan lägga upp olika träningsscheman efter hur du känner dig. Vissa gillar att träna ben en dag, överdel en annan och mage ytterligare en dag. Dock kan du göra som du vill, det finns ofta bra maskiner och redskap på större gym som bland annat stegmaskin och liknande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *