Hälsotips för att må bättre mentalt

Det pratas och skrivs mycket och fysisk hälsa – viken av att äta rätt och träna tillräckligt mycket. Och visst är det viktigt, men det är minst lika viktigt att ta hand om den mentala hälsan. I den här texten kommer några hälsotips för att göra just det men också information kring hur allt faktiskt hänger ihop.

Hälsotips för mentalt välmående

Stress och negativa tankar påverkar mer än man kan tro, i alla fall om det är långvarigt. Många struntar dock i signalerna även när kroppen skriker högt och tydligt att det är dags att bromsa och det gör såklart tillslut att psyket tar stryk. Det är viktigt att varva ner och släppa på tyglarna ibland, även om det är lättare sagt än gjort. Här kommer några vanliga, men effektiva hälsotips:

  • Stressa ner – stress är inte farligt, men det är farligt att inte få tillräckligt med återhämtning. Långvarig stress kan ställa till med utmattning och andra hälsoproblem, så ett viktigt hälsotips är att lyssna när kroppen säger ifrån och unna dig tid för vila.
  • Tänk positiva tankar – Tankens kraft är stor. Byt ut dina negativa tankar mot positiva! Se inte allt du inte har gjort, se det du faktiskt har Tänk minst tre positiva tankar om dig själv varje dag!
  • Acceptera läget – Det är okej att inte alltid vara på topp. Ibland behöver man bara acceptera att man inte mår bra. Att sätta ännu mer press på dig själv kommer inte göra någon nytta – tvärt om kommer det troligtvis få dig att må ännu sämre.

Träning och kost hänger ihop

Den som aldrig tränar eller rör på sig, och därtill lever på dålig kost men mycket tillsatser, socker och dåliga fetter mår troligen inte så bra mentalt heller. Både kroppen och hjärnan behöver bra energi för att orka med och det är inte ovanligt att den med dålig kosthållning känner sig både trött och nere. Det behöver naturligtvis inte vara så, men det hänger ihop.

Träning och motion har även det inverkan på det mentala så även det är ett hälsotips för att må bättre rent psykiskt. När man tränar frigörs härliga endorfiner som gör att man känner sig både pigg och glad och det är bevisat att det till och med kan hjälpa vid depression.

Här hittar du bästa bästa hälsotips för dig och ditt mående – ge förändringarna lite tid och utvärdera sedan.

Senaste inläggen av Ragnar Eliasson (se alla)